|
Blog > Komentarze do wpisu
Jak to robią zawleczki?
Są dwa sposoby używania słowa NIE przez zawleczkę. Pierwszy polega na nieużywaniu go wcale. Istnieje pewien gatunek niezastąpionych członków zespołów, którzy zawsze znajdują TAK. W każdej sytuacji potrafią odkryć metodę rozwiązania problemu i ją wcielają w życie. Załatwione. TAK. Tacy ludzie są bezcenni. Dziwne, ale istnieje także drugi gatunek zawleczek. To osoby, które cały czas mówią NIE. Mówią NIE, ponieważ mają swoje cele, ponieważ są praktycznymi wizjonerami i znają swoje priorytety. Mówią NIE, ponieważ mają odwagę rozczarować cię teraz, żeby zadowolić cię później. Jeśli ich postawa oparta jest na dobrych intencjach, to negatywne zawleczki są także bezcenne. Skupione na tworzeniu swojego dzieła wiedzą, że NIE w tej chwili jest dobrą inwestycją dla osiągnięcia magicznego rezultatu nieco później. Seth Godin "Linchpin: Are You Indispensable?" (Amazon Kindle location 1235) Tworzenie sztuki to przede wszystkim praca. Ale nie taka, która polega na machaniu pędzlem lub pisaniu zdań. Chodzi o emocjonalny wysiłek robienia czegoś trudnego, podejmowania ryzyka i rozszerzania swoich horyzontów. Seth Godin "Linchpin: Are You Indispensable?" (Amazon Kindle location 1445) Jeśli wierzysz w to, że sztuka nie wiąże się z pracą, że jest przedsięwzięciem innego rodzaju, że zajmują się nią ludzie innego rodzaju, to nie jesteś w stanie sobie wyobrazić artysty sprzedającego tofu. Ja nie widzę tego w ten sposób. Uważam, że sztuka to umiejętność zmieniania ludzi za pomocą swojej pracy, widzenia rzeczy takimi, jakimi są, a potem tworzenia opowieści, obrazów i interakcji, które zmieniają rynek. Więc tak, myślę, że musisz być artystą, żeby sprzedawać tofu, jeśli chcesz być w tym naprawdę dobry. Seth Godin "Linchpin: Are You Indispensable?" (Amazon Kindle location 1521) Nie można tworzyć sztuki dla każdego. Jest zbyt wiele sprzecznych dążeń i stanowczo zbyt wiele szumu. Sztuka dla każdego jest przeciętna, mdła i nieskuteczna. Jeśli nie określisz swojej publiczności, będziesz tworzył sztukę dla najgłośniejszych i najbardziej zrzędliwych krytyków. A to wielka strata. Zamiast tego skup się na publiczności, którą ty wybierzesz i wsłuchaj się w jej głos odrzucając inne opinie. Postaraj się uszczęśliwić ten rodzaj odbiorców, a reszta niech zajmuje się biciem swojej piany. Seth Godin "Linchpin: Are You Indispensable?" (Amazon Kindle location 1583) wtorek, 02 marca 2010, testeq
Komentarze
Gość: nakijku, ip-89.171.168.174.static.crowley.pl
2010/03/02 07:39:35
to piękne o tworzeniu dla wybranych...
2010/03/02 10:06:14
Jednak chyba na machaniu pędzlem (brush)? Jakoś bardziej pasuje wkontekcie "sztuki"?
2010/03/02 10:15:09
Dzięki Testeq. W dobrym momencie to napisałeś. Dziś było mi to bardzo potrzebne.
2010/03/02 10:35:06
@nakijku: Zadowolić wszystkich się nie da. W szczególności tych, którzy nie chcą być zadowoleni.
@walden2: Masz rację. Dziękuję. Już poprawiłem. @zarzadzanieczasem: Proszę bardzo.
Gość: Kuba, 62.189.175.21*
2010/03/02 12:38:45
Hm, zawsze myślałem że sztuka to ekspresja samego siebie. Przelanie emocji czy widzenia świata na płótno, partyturę czy granit. Znalezienie odbiorcy i tworzenie pod niego pachnie mi... rzemiosłem. Jest wtórne, nie płynie z głębi człowieka tylko ze spełniania oczekiwań innych. I popadamy w przeciętność. Wydaje mi się że jest to z góry skazane na porażkę, jeśli mamy większe ambicje niż, dla przykładu, Doda. Sztuka, gdy płynie z głębi, jest przeżyciem na płótnie płycie czy na parkiecie tanecznym. Jeśli to się podoba odbiorcą, jest się artystą uznanym, jeśli nie dołącza się do rzeszy wyrobników, grających do kotleta. Dlatego nie każdy musi być na siłę artystą. Róbmy co umiemy najlepiej, z głębi siebie. I jeśli jesteśmy w tym naprawdę dobrzy, staniemy się zawleczkami. Zresztą nikt nie powiedział że musimy być zawleczkami, możemy osiągnąć szczęście zbierając błogosławieństwa w kawiarni. Jak sam napisałeś TesTeq kilka dni temu: "Jego sztuką było ..." Sztuką! płynącą z wewnątrz.
2010/03/02 13:52:32
Czasami
Zbyt szybko mówimy NIE zbyt późno mówimy TAK Czym jest sztuka hm ,ja która bawię się farbkami dla dzieci ,trochę pigmentu i woda ,a jednak co za frajda . Każdy twórca ma swoją filozofię ,ja preferuję wartości estetyczne ,to co robie ma zdobić ścianę i cieszyć oko ,jak się uda to już dużo. Należy nam się w życiu trochę radości i piękna. Na zamówienie powstało wiele interesujących obrazów na przykład Guernica obraz Pabla Picassa z 1937. Teraz to arcydzieło, ale czy wtedy zamawiający byli do końca usatysfakcjonowani? 2010/03/02 18:21:59
@Kuba & joanna2909: Seth Godin inaczej definiuje sztukę (rynkową). Napisał, że sztuka to umiejętność zmieniania ludzi za pomocą swojej pracy, widzenia rzeczy takimi, jakimi są, a potem tworzenia opowieści, obrazów i interakcji, które zmieniają rynek.
Gość: Leszek Cyfer, c132-159.icpnet.pl
2010/03/02 23:57:34
Podpisuję się pod ostatnim cytatem, przy czym tworzę moją sztukę dla mnie.
Jeżeli ja jestem zachwycony to inni mogą sobie bić pianę do woli :P 2010/03/03 02:34:02
Ktoś kiedyś powiedział mi to tak: "Ci którzy mówią, że tak to a tak będzie często są dalekowzroczni, jednak ci którzy mówią, że tego to a tego nie widzą jeszcze, są po prostu krótkowidzami. Dzięki temu widzą dobrze, co jest wokół i to wiara pcha ich ku dalszej drodze"
(Wiara w sensie ogólnym i proszę nie wiązać tego słowa w tej wypowiedzi z jakąkolwiek religią) Wszystko ładnie, choć polecam zaglądać też w wypowiedzi innych myślicieli. Tak czy inaczej zgadzam się - zawleczki bardzo ważna rzecz:) Jednak mam pytanie: "Zawleczki" czyli, że ...(co kto jak dlaczego skąd) ?? Pozdrawiam i zapraszam - kfk.blox.pl 2010/03/03 02:42:57
...ok sorry for stupid question:)
Przeczytałem i przepraszam za głupie pytanie... wszystko jasne. Co ciekawe tak samo podejrzewałem, a dopiero później potwierdziły się moje domysły (jak przeczytałem o książce cytowanej). Dodam tylko, że zawleczka to taki malutkie nic co uruchamia granat:) 2010/03/03 06:47:44
@Leszek Cyfer: Sztuka tworzona tylko dla siebie może lądować w szufladzie, a Sethowi Godinowi chodzi o to, żeby pozytywnie zmieniać świat.
@lindeczek: To jest cały ciąg wpisów dotyczących tej ważnej książki, którą polecam każdemu.
Gość: Leszek Cyfer, grodziska-gw.perfekt.pl
2010/03/03 12:08:31
Świat broni się przed zmianami rękami, nogami, zębami i pazurami.
Najlepiej zacząć go zmieniać od siebie samego. Dlatego tworzę przede wszystkim dla siebie. A internet to taka szuflada w której wszyscy ciągle grzebią (Ale miodny dwuznacznik) :) 2010/03/03 12:20:42
@Leszek Cyfer: W Internecie też są zakątki, do których nikt nie zagląda (oprócz robotów Google).
Gość: Leszek Cyfer, grodziska-gw.perfekt.pl
2010/03/03 14:14:22
Świetnie podsumował tworzenie sztuki dla innych a jednak dla siebie Ed Catmull (szef Pixar'a - tego od Toy Story) w tym wywiadzie (przewiń do 42:52):
www.youtube.com/watch?v=k2h2lvhzMDc Wywiad (prawie godzina) odsłuchałem już kilka razy - prawdziwa skarbnica praktycznych, działających rad jak wypłynąć w biznesie pomimo kłopotów - a właściwie dzięki nim. Co do szuflady internetu zgadzam się, są rzeczy których nie widział nikt poza tymi którzy je do niej wrzucili. Z drugiej strony jeśli tworzysz dla siebie i jesteś z zadowolony z tego co robisz, uczucie to powoli cię napełnia aż w końcu przelewa się i zalewa twoje otoczenie - zmieniasz wtedy ludzi wokół. A ktoś pisał że wystarczy sześciu kolejnych znajomych aby dotrzeć do kogokolwiek. Pewnego dnia ktoś zupełnie ci nie znany dowiaduje się że jest taki jeden świetny gość. I co robi? Wrzuca pytanie w Google kto zacz... Wszystko co wrzucam do internetu jest podpisane. :) 2010/03/04 07:11:32
@Leszek Cyfer: Można też przyjąć, że to, co robisz jest ważne i uczynić to sztuką, choć na pozór może na sztukę nie wyglądać.
|
Napisz do mnie na adres:
Ten utwór jest dostępny na |