Pozostań przy zdrowych zmysłach i zachowaj życiową równowagę.
Kategorie: Wszystkie | a-propos | bwnd | gtd | hugething | kindle | lektury | raptularz | sos | sport | teraz | ztd | zzz
RSS
wtorek, 27 lutego 2007
Kajaki i zasady

W książce "Sea Kayaker's Deep Trouble: True Stories and Their Lessons from Sea Kayaker Magazine" znaleźć można następujący akapit:

"Przestrzegnie zasad bez zrozumienia, z czego one wynikają, to jedynie pozorna kompetencja, która z reguły zawodzi w sytuacjach wyjątkowych."

16:26, testeq , a-propos
Link
niedziela, 25 lutego 2007
6 trudnych słów

Występują w każdym języku, choć ich liczba może być różna. Sześć najtrudniejszych słów w języku polskim to:

"Przepraszam. Myliłem się. Czy mi wybaczysz?"

Na podstawie Ten Difficult Words.

sobota, 24 lutego 2007
Kamyk wdzięczności

W swoim blogu From Where I Sit Michael Hyatt opisał - skuteczną jego zdaniem - metodę pozytywnej zmiany sposobu postrzegania świata i własnego stosunku do życia.

Znajdź ładny, obły kamyk i zawsze noś go ze sobą - na przykład w kieszeni. Za każdym razem, gdy przypadkowo lub celowo dotkniesz go dłonią, szczerze podziękuj w duchu za to, czego właśnie doświadczasz (nie zawsze jest to coś przyjemnego).

Sposób ten pozwoli ci skupić się na dostrzeganiu, że szklanka jest jednak w połowie pełna.

Ktoś mądry kiedyś powiedział:

"Nigdy nie zdobędziesz tego, czego ci brak, jeśli nie nauczysz się doceniać tego, co masz."

Z pewnością chciałbyś mieć inną, ciekawszą pracę, lepszego szefa, wyższą pensję, wygodniejsze mieszkanie położone w ładniejszej okolicy, nowsze meble, przestronniejszy i szybszy samochód i tak dalej, i tak dalej... Ale czy ta roszczeniowo-narzekająca postawa ma jakikolwiek sens? Czy masz przez to lepsze stosunki z innymi ludźmi? Czy dzięki temu kiedykolwiek doświadczysz spełnienia i zrozumiesz sens swojego istnienia?

Zastanów się nad tym i włóż do kieszeni swój kamyk wdzięczności.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

piątek, 23 lutego 2007
Możesz przeżyć

"Przed pójściem do szpitala na operację, uporządkuj swoje sprawy doczesne. Możesz przecież przeżyć." - Ambrose Bierce

czwartek, 22 lutego 2007
Zebrania w Google

W artykule How to Run a Meeting Like Google opisano sposoby radzenia sobie ze zmorą zebrań w firmie Google.

  1. Ustal wiążący program zebrania.
  2. Wyznacz protokolanta.
  3. Zamiast wielkich spędów organizuj mikrozebrania poświęcone określonym tematom, żeby ograniczyć marnowanie czasu przez osoby niezainteresowane danymi kwestiami i zwiększyć efektywność dyskusji.
  4. Wyznacz stały czas na przyjmowanie podwładnych.
  5. Podczas zebrania ucinaj wycieczki osobiste - opieraj dyskusję na faktach.
  6. Pilnuj czasu - nie ma nic gorszego niż niekończące się zebrania o niczym.
środa, 21 lutego 2007
Motywacja programistów

10 rad, jak motywować do wydajnej pracy programistów komputerowych - tych z gatunku maniaków, chodzących w strojach, którym daleko jest do elegancji, a nie gogusiów w najmodniejszych garniturach, koszulach i krawatach.

  1. Programiści są ciekawi nowych rzeczy. Pozwól im zaspakajać tę niepowstrzymaną chęć nauki.
  2. Programiści lubią być samowystarczalni. Pozwól im samodzielnie rozwiązywać problemy.
  3. Programiści są kreatywni nawet, jeśli nie zdają sobie z tego sprawy. Daj im szansę wykazać się.
  4. Programiści potrzebują narzędzi. Bardzo dobrych narzędzi. Daj im więcej niż potrzebują.
  5. Programiści lubią samotność, ale lubią też współpracę. Zapewnij im wyważone środowisko pracy.
  6. Programiści lubią darmowe gadżety, koszulki, jedzenie, napoje, akcesoria biurowe itp. Nie żałuj im, bo zasługują na to, żeby o nich dbać i zdają sobie z tego sprawę.
  7. Programiści lubią panować - nie tylko nad komputerami, ale i nad sytuacją - inaczej stają się niespokojni. Planuj przedsięwzięcia, zapoznawaj z planami programistów i wspólnie z nimi je realizuj.
  8. Programiści lubią być doceniani. Chwal ich wtedy, kiedy na to zasługują - są wyczuleni na fałsz i nieszczere poklepywanie po plecach.
  9. Programiści cenią wolność. Wiele firm wprowadza ograniczenia, które tak naprawdę nie mają znaczenia dla ich powodzenia w biznesie. Pozwól programistom chodzić na bosaka i pojawiać się w pracy o dziwnych godzinach, a przekonasz się, że w większości przypadków ich wydajność zdecydowanie wzrośnie.
  10. Programiści nie pracują za darmo. Pieniądze to nie wszystko, ale z czegoś trzeba żyć. Wynagradzaj programistów tak, jak na to zasługują.

Na podstawie Top 10 Ways to Motivate Geeks.

wtorek, 20 lutego 2007
Najlepszy tonie pierwszy

"Jeśli się temu nie przeciwstawisz, całą pracą obciążony zostanie twój najlepszy pracownik i wraz z nią pójdzie na dno." - Charles Boyle

poniedziałek, 19 lutego 2007
Od przybytku boli głowa

Mówi się, że od przybytku głowa nie boli. Nie zawsze tak jest. Jak zauważył Lee Segall, gdy masz jeden zegarek, wiesz, która jest godzina. Gdy masz dwa, nigdy nie jesteś pewien, który z nich dobrze chodzi. (Chyba, że obydwa są synchronizowane drogą radiową z zegarem atomowym we Frankfurcie)

TesTeq - Krzysztof Wysocki

16:28, testeq , a-propos
Link
piątek, 16 lutego 2007
Czy twój szef to dupek?

Guy Kawasaki podaje kolejne wskazówki, jak rozpoznać, czy twój szef to dupek:

  1. Dupek uważa, że powszechnie uznawane zasady współżycia społecznego jego nie dotyczą. Na przykład twierdzi, że wolno mu zostawiać samochód na miejscach parkingowych przeznaczonych dla niepełnosprawnych, ponieważ jego czas jest tak drogocenny, że nie może go tracić na przejście dodatkowych pięćdziesięciu metrów na piechotę. Z tego samego powodu nie widzi nic zdrożnego w jeżdżeniu pasem przeznaczonym tylko dla autobusów.
  2. Dupek uważa, że stanowisko czyni człowieka. Wiceprezes do spraw przejęć w dużym koncernie medialnym to brzmi dumnie, ale dupek pozbawiony tego stanowiska staje się tylko wystraszonym szaraczkiem.
  3. Dupek do wszystkiego potrzebuje asystentów. Asystenta osobistego, sekretarki/kochanki zarządzającej kalendarzem spotkań, rzecznika prasowego i szofera. Gdyby nie piastowane stanowisko dupek z pewnością sam potrafiłby odebrać telefon, umówić się na spotkanie, wypowiedzieć dla prasy, czy prowadzić samochód.
  4. Dupek wymaga zaspokajania wszelkich jego zachcianek. Na przykład, podczas wygłaszania prezentacji, musi mieć możliwość gaszenia pragnienia gazowaną wodą źródlaną z południa Francji, butelkowaną przez mnichów z niewielkiego klasztoru położonego u stóp Alp. Tego typu wymagania nie mają oczywiście nic wspólnego z prawdziwymi potrzebami, są jedynie formą nadymania się i demonstrowania swojej władzy.
  5. Dupek traktuje innych instrumentalnie. Dobrzy są ci, którzy mogą mu coś załatwić, a pozostali, to nieprzydatna tłuszcza.
  6. Dupek ocenia innych przez pryzmat własnych poglądów, a nie ogólnie przyjętych wartości. Na przykład dla niektórych szefów liczy się tylko profesjonalna przydatność człowieka, natomiast to, czy jest on dobrym rodzicem nie jest istotne.
  7. Dupek rozlicza się przed sobą ze swoich intencji, ale podwładnych rozlicza z ich wyników. "Zamierzałem zrobić przegląd kwartalny" - takim stwierdzeniem szef sam siebie rozgrzesza, ale pracownikowi zarzuca, że nie zdążył na czas z opracowaniem oprogramowania. Mieszanie intencji z osiągniętymi lub nieosiągniętymi wynikami to szczególnie dupkowaty sposób podejścia do zarządzania ludźmi.
  8. Dupek każe innym robić to, czego sam unika. Sam lata pierwszą klasą, ale tobie każe korzystać z klasy ekonomicznej. Wymaga od ciebie pracy w niedzielę, ale sam jedzie w tym czasie na turniej hokejowy.
  9. Dupek wydzwania do podwładnych do domu po godzinach pracy albo w czasie weekendu. Czasami może to być rzeczywiście niezbędne, ale nie częściej niż kilka razy w roku. Zapewnianie szefowi dobrego samopoczucia nie jest obowiązkiem podwładnego przez okrągłą dobę, siedem dni w tygodniu. Masz prawo do czasu na sprawy osobiste - niewolnictwo zostało zniesione już wiele lat temu.
  10. Dupek uważa, że świat uwziął się na niego, jeśli spotyka go krytyka lub nawet, gdy o nim nie wspomniano. Jeśli nie piszą o nim w gazecie uważa, że robią to specjalnie, z zazdrości. Tymczasem zapewne uznano, że jest wyjątkowo nieciekawym typkiem, o którym w ogóle nie warto pisać.
  11. Dupek utrudnia podwładnym robienie kariery. Jest to najgorszy przejaw dupkowatości uzewnętrzniający się zarówno działaniami jawnie agresywnymi i destrukcyjnymi, jak również szantażem emocjonalnym i manipulacją typu "Jak możesz teraz odchodzić, kiedy tak cię potrzebuję?" Bóg nie stworzył cię po to, żeby robić dobrze swojemu szefowi, więc ani chwili nie wahaj się go opuścić, jeśli jest dupkiem i staje na drodze twojej kariery.

Na podstawie Is Your Boss an Asshole? Guya Kawasaki.

czwartek, 15 lutego 2007
Dochodowe hobby

W blogu Get Rich Slowly znalazłem wskazówki, jak zarobić na uprawianiu swojego hobby:

  1. Skup się na tym, co uwielbiasz robić.
  2. Podejdź kreatywnie do tematu.
  3. Zachowaj umiar i nie przekraczaj granicy, za którą hobby zamiast radością staje się przykrym obowiązkiem.
  4. Nie popadaj w pułapkę niedoceniania swojej wiedzy i kompetencji.
  5. Wyjdź do ludzi ze swoją ofertą.
  6. Nieprzerwanie doskonal się w swojej dziedzinie.
środa, 14 lutego 2007
Na dobre samopoczucie

W blogu Ririan Project opublikowano 22 rady, jak zapewnić sobie odpowiednie poczucie własnej wartości:

  1. Przestań porównywać się do innych ludzi.
  2. Wycisz swój wewnętrzny, krytyczny głos.
  3. Przebaczaj i nie rozdrapuj ran.
  4. Otaczaj się ludźmi o pozytywnym, wspierającym nastawieniu.
  5. Rób to, co kochasz.
  6. Bądź wobec siebie uczciwy.
  7. Mówiąc używaj pozytywnych sformułowań.
  8. Skończ z obwinianiem się za dawne błędy.
  9. Sporządź długą listę osobistych osiągnięć.
  10. Sporządź listę swoich zalet.
  11. Znajdź ukryte mocne strony swoich słabości.
  12. Odkryj na nowo swoje mocne strony.
  13. Nie myśl za dużo.
  14. Przeanalizuj swoje potrzeby.
  15. Przyjmuj każdy komplement z radością i odpowiadaj "Dziękuję".
  16. Zacznij więcej dawać.
  17. Bądź swoim osobistym kibicem.
  18. Zacznij od zadań, z którymi łatwo sobie poradzisz.
  19. Obserwuj swoje nastroje i spróbuj znaleźć reguły ich zmienności.
  20. Zadbaj o kondycję fizyczną.
  21. Zapoznaj się z edukacyjnymi programami budowy poczucia własnej wartości.
  22. Do dzieła!
wtorek, 13 lutego 2007
Niewidoczny pisarz

Elmore Leonard uważa, że bycie pisarzem, to sztuka bycia niewidocznym i sformułował 10 następujących wskazówek dla początkujących autorów:

  1. Nigdy nie zaczynaj książki od opisu pogody.
  2. Unikaj prologów.
  3. Nigdy nie używaj w dialogach innego słowa niż "powiedział".
  4. Nigdy nie stosuj przysłówków do nadania zabarwienia emocjonalnego słowu "powiedział".
  5. Kontroluj stosowanie wykrzykników.
  6. Nigdy nie używaj słowa "nagle" i zwrotu "jak grom z jasnego nieba".
  7. Nie przesadzaj ze stosowaniem zwrotów gwarowych i regionalnych.
  8. Unikaj szczegółowego opisywania postaci.
  9. Nie zagłębiaj się w szczegóły charakteryzujące miejsca i rzeczy.
  10. Usuń to, czego i tak czytelnicy nie będą chcieli przeczytać.

Dziewiąta rada - dotycząca szczegółów - została całkowicie zakwestionowana przez głównego bohatera filmu "Drzwi w podłodze" - pisarza granego przez Jeffa Bridgesa, który młodemu adeptowi sztuki pisarskiej każe zapamiętywać szczegóły zdarzeń. Jego zdaniem to one decydują o tym, czy czytelnik wejdzie w świat powieści, czy nie.

poniedziałek, 12 lutego 2007
Zbyt wielkie kompromisy

Zawsze najboleśniej odczuwamy niepowodzenia w sprawach, na których nam najbardziej zależy. Często niepowodzenia te są wynikiem braku konsekwencji w postępowaniu, a to z kolei wynika z faktu, że tak bardzo chcemy, żeby się udało, iż idziemy na zbyt wielkie kompromisy.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

16:53, testeq , a-propos
Link
sobota, 10 lutego 2007
Rodzaje firmowych blogów

Brian Oberkirch przedstawił następującą klasyfikację rodzajów blogów publikowanych przez przedsiębiorstwa:

  • Blog Korporacyjny - będący sieciowym ekwiwalentem komunikatów prasowych, przeznaczony do publikowania oficjalnych informacji i stanowiska firmy w istotnych sprawach.
  • Blog Produktowy - przedstawiający wszelkie informacje dotyczące określonego produktu lub usługi oraz zbierający opinie użytkowników o tym produkcie lub usłudze.
  • Biuro Prasowe 2.0 - blog wyposażony w wiele tematycznych kanałów RSS, które pozwalają dziennikarzom subskrybować tylko te informacje, które ich interesują.
  • Centrum Informacji Dla Partnerów - blog o ograniczonej dostępności z wyprzedzeniem udostępniający informacje partnerom technologicznym i handlowym.
  • Blog Promocyjny - towarzyszący konkretnemu wydarzeniu promocyjnemu, ogniskujący związaną z nim wymianę informacji.
  • Blog Prezesa - prowadzony przez albo w imieniu szefa firmy.
  • Blog Propagatora - prowadzony przez menedżera średniego szczebla, który publikuje - zwykle niedostępne - informacje "ze swojego odcinka" - zarówno na potrzeby innych działów firmy, jak i zewnętrznych odbiorców.
  • Blog Wewnętrzny - dostępny tylko dla określonej grupy pracowników, często zawierający informacje, za które niejeden dziennikarz zapłaciłby fortunę. Często służy do współdzielenia się wiedzą i utrwalania w formie elektronicznej pozyskiwanych informacji.
piątek, 09 lutego 2007
Decyzyjne DNA

Decyzyjne DNA to trzy elementy stanowiące fundament właściwych decyzji:

  • Dowody - czyli konkretne fakty, dające się obiektywnie zweryfikować:
    • poszukaj nowych informacji, które mogą wpłynąć na twoją decyzję;
    • poddaj w wątpliwość swoje przekonania - czasami opieramy nasze decyzje na założeniach, które mają niewiele wspólnego z rzeczywistością;
    • zastanów się, gdzie leżą granice twojej wiedzy i wystrzegaj się nadmiernej pewności siebie tam, gdzie nie ma ku temu podstaw;
    • konfrontuj swoje zdanie z informacjami, które mu przeczą, a nie z informacjami, które są z nim zgodne;
  • Obserwacja - czyli bezpośrednie doświadczenie lub znajomość rzeczy:
    • wyobraź sobie oczekiwany rezultat podjęcia przez ciebie wybranej decyzji i zastanów się nad wszelkimi konsekwencjami;
    • poszukaj podobnych przykładów w innych organizacjach, gdzie napotkano i rozwiązano analogiczne problemy - przeanalizuj je, żeby lepiej przygotować się do podjęcia decyzji;
    • jeśli masz czas i środki, przeprowadź próbę - projekt pilotażowy, którego wyniki będą stanowić dobry materiał do podjęcia właściwej decyzji;
  • Sprzężenie zwrotne - czyli słuchanie tego, co inni mają do powiedzenia na temat decyzji, która ma być podjęta:
    • najefektywniejsze decyzje podejmiesz wówczas, gdy uda ci się w odpowiednim momencie zadać odpowiedniej osobie odpowiednie pytanie;
    • jeśli wiesz, gdzie znaleźć niezbędne informacje i umiesz ocenić ich wartość, możesz zapewnić sobie obiektywny i wielostronny ogląd sytuacji, który ułatwi ci podjęcie sensownej decyzji.

Na podstawie Leadership Wired.

czwartek, 08 lutego 2007
Decyzyjne pułapki

W procesie podejmowania każdej decyzji czyhają na ciebie następujące pułapki:

  • Odwlekanie, które jesteś w stanie uzasadniać na wiele - z pozoru logicznych - sposobów. Na przykład:
    • "W pośpiechu, to się pchły łapie. Gdy nadejdzie odpowiedni czas, podejmę właściwą decyzję." - brak poczucia konieczności szybkiego podjęcia decyzji;
    • "Obydwa rozwiązania są dobre, więc muszę głębiej przeanalizować problem, aby wybrać to optymalne." - poczucie niepewności;
    • "To trudna sytuacja, z której nie ma dobrego wyjścia. Tak, czy owak, ktoś będzie musiał na tym ucierpieć. Odsunę ten przykry moment jak najpóźniej podejmując decyzję." - problemy emocjonalne;
  • Ucieczka przed decyzjami, które przytłaczają swym ogromem i złożonością. Jeśli jest to możliwe, skomplikowane zagadnienia należy podzielić na mniejsze, dające się skutecznie przeanalizować elementy i rozpatrzyć je w logicznej kolejności.
  • Chowanie się za danymi polegające na niekończącym się gromadzeniu informacji przed podjęciem ostatecznej decyzji. Niestety każda nowa, zdobyta informacja jedynie potęguje poczucie niedoinformowania, zamiast zbliżać decydenta do rozstrzygnięcia. Jeśli tylko jakieś rozwiązanie wydaje się rozsądne i prowadzące w dobrym kierunku, należy nie czekając na nowe dane niezwłocznie je wybrać.

Na podstawie Leadership Wired.

19:12, testeq , a-propos
Link
poniedziałek, 05 lutego 2007
6 spraw na jutro

Wieczorem, przed położeniem się do łóżka zapisz na kartce 6 spraw, które naprawdę chcesz załatwić następnego dnia. Mogą to być Najbliższe Działania (jeśli praktykujesz GTD), ale może to być też coś mniej określonego, jak na przykład "pograć z córeczką w warcaby". Połóż kartkę na nocnym stoliku i prześpij spokojnie noc. Rano przejrzyj tę listę, a potem wsuń kartkę do kieszeni, żeby pomagała ci w zrealizowaniu założonych celów.

Czy metoda ta gwarantuje, że zawsze uda ci się zrobić wszystko, co sobie założyłeś? Nie! Ale zapewniam cię, że osiągniesz więcej niż wtedy, gdy następny dzień jawi się jedynie brejowatą magmą nieokreślonej i czasami przerażającej przyszłości.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

niedziela, 04 lutego 2007
Polegaj na sobie

Jeśli pracujesz tylko dla zdobycia uznania swojego szefa - to masz problem. Jeśli zaś twoim celem jest zadowolenie z dobrze wykonanej pracy i potrafisz to obiektywnie ocenić, to twój szef ma problem nie widząc tego.

Jeśli ktoś cię krzywdzi słowem albo zajeżdża drogę na ulicy - uśmiechnij się w duszy z politowaniem ("biedny, zakompleksiony człowiek") i kontynuuj podążanie swoją drogą do wyznaczonych przez siebie celów.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

sobota, 03 lutego 2007
Do dzieła

Czy jeszcze się wahasz? Czy uważasz, że za mało wiesz i powinieneś przestudiować jeszcze kilka książek, żeby lepiej zgłębić teorię? Wciąż szukasz doradców, którzy wskażą ci optymalny sposób działania?

Nie tędy droga!

To ty musisz kierować swoim życiem. To ty wiesz, co robisz z przyjemnością, więc zacznij to robić na poważnie, z zapałem, informując o tym jak najwięcej osób.

Przeczytaj w moim blogu wpis 6 sekretów.

Nie ma czasu na przygotowania.

Czas działać, bo wyprzedzą Cię inni!

TesTeq - Krzysztof Wysocki

piątek, 02 lutego 2007
Cena za wszystko

"Możesz w życiu osiągnąć wszystko, czego zapragniesz, o ile nie będzie ci zależało na uznaniu twoich zasług." - Harry S. Truman

czwartek, 01 lutego 2007
4 składniki dobrej prezentacji

Seth Godin przedstawił ostatnio w swoim blogu cztery składniki dobrej, marketingowej prezentacji:

  1. Używaj kartek-ściągawek. Nie wyświetlaj konspektu swojej prezentacji na ekranie. Przygotuj eleganckie karteczki zawierające istotne kwestie i szczegóły, o których omówieniu powinieneś pamiętać podczas występu. Trzymaj je w dłoni tak, żebyś w każdej chwili mógł rzucić na nie okiem - ale tylko rzucić okiem, a nie - jak przedstawiciel Cingular na prezentacji Apple iPhone - czytać z nich przez cały czas.
  2. Niech obrazy wzmacniają twoje słowa, a nie mówią za ciebie. Slajdy powinny być emocjonalną demonstracją i sugestywnym dowodem prawdziwości twoich słów.
  3. Stwórz pisemne opracowanie związane z tematem prezentacji i rozdaj je po swoim wystąpieniu. Uprzedź o tym uczestników, żeby nie musieli skrupulatnie notować wszystkiego, o czym będziesz mówił. Pamiętaj, że prezentacja odwołuje się do emocji, a pisemne opracowanie jest fundamentem intelektualnym skierowanym do rozumu odbiorcy. Nie drukuj swoich slajdów, bo nie ma to żadnego sensu.
  4. Zadbaj o efekt, jaki chcesz osiągnąć. Jeśli rezultatem twojej prezentacji ma być zatwierdzenie projektu, podsuń uczestnikom odpowiedni formularz i poproś ich o potwierdzenie podpisami pozytywnej decyzji. Nie kończ na zadaniu pytania - uzyskaj odpowiedź "tak" lub co najmniej zobowiązanie do podjęcia działań w konkretnym, wspólnie uzgodnionym terminie.
17:25, testeq , a-propos
Link
Archiwum

Napisz do mnie na adres:

adres zwrotny autora


Creative Commons License

Ten utwór jest dostępny na
licencji Creative Commons
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne
.