Pozostań przy zdrowych zmysłach i zachowaj życiową równowagę.
Kategorie: Wszystkie | a-propos | bwnd | gtd | hugething | kindle | lektury | raptularz | sos | sport | teraz | ztd | zzz
RSS
czwartek, 30 listopada 2006
Uszy i język

Człowiek ma po to dwoje uszu i jeden język, żeby dwa razy więcej słuchał niż mówił.

poniedziałek, 27 listopada 2006
Samoodciążenie w pracy

Gdy zalewa cię rzeka spraw do załatwienia, w każdym przypadku zadaj cztery następujące, kluczowe pytania:

  1. Dlaczego w ogóle? - eliminowanie zadań
  2. Dlaczego akurat ja? - delegowanie zadań
  3. Dlaczego właśnie teraz? - wyznaczanie terminów
  4. Dlaczego w tej formie? - racjonalizacja
sobota, 25 listopada 2006
KOP Małysza

KOP znakomitego polskiego skoczka narciarskiego Adama Małysza, który pozwolił mu osiągnąć największe sukcesy to:

  • Koncentracja
  • Opanowanie
  • Pewność siebie

KOP został zbudowany w oparciu o następujące zasady:

  1. Koncentruj się na własnych mocnych stronach.
  2. Rozpoznaj i zrozum swoje słabości.
  3. Traktuj przeciwników jak partnerów.
  4. Czerp przyjemność z czekającego cię zadania.
  5. Myśl optymistycznie, nie lękaj się błędów.
  6. Naucz się rozpoznawać u siebie objawy napięcia i wiedz, jak im zapobiegać.
  7. Miej świadomość, że trema w rozsądnym wymiarze bywa mobilizująca.
11:06, testeq , a-propos
Link
czwartek, 23 listopada 2006
Plan doskonały

Największym wrogiem dobrego planu są niekończące się rozmyślania nad planem doskonałym. To pułapka! Strzeż się jej!

środa, 22 listopada 2006
Objawienie i proza życia

Zanim doznasz Objawienia, rąbiesz drwa i nosisz wodę. Gdy odkryjesz już Prawdę, nadal rąbiesz drwa i nosisz wodę.

Czasem trywialna proza codzienności jest tym, co najważniejsze. Dobrze przeżyte życie składa się często z pozornie "zmarnowanych" chwil.

Gdybyś miał jutro umrzeć, nie traciłbyś pewnie dziś czasu na pielenie ogródka. Lecz dbając codziennie o rośliny, będziesz cieszył się ich widokiem Teraz i w każdym przyszłym Teraz, które będzie ci dane przeżyć. Jeśli zaś przestaniesz zajmować się ogródkiem, w ciągu miesiąca zielsko zarośnie i zdusi kwiaty, a ty będziesz musiał patrzeć na ten obraz zniszczenia przez wszystkie przyszłe chwile.

Czy warto więc zajmować się takimi drobiazgami, jak pielenie ogródka? Przemyśl to!

wtorek, 21 listopada 2006
Wstąp do armii

WSTĄP DO ARMII!

ZOSTAŃ ŻOŁNIERZEM!

Zapewnimy ci wikt i opierunek.

Z nami zwiedzisz egzotyczne kraje.

Poznasz wielu ciekawych ludzi,

których będziesz mógł zabić.

poniedziałek, 20 listopada 2006
Kiedy zacząć?
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy masz wystarczająco dużo gotówki w banku, żeby pokryć wszystkie zobowiązania.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy konkurencja jest daleko z tyłu w dziedzinie technologii, zaawansowania i rynkowej akceptacji produktu.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy konkurencja nie jest zbyt daleko z tyłu, ponieważ wówczas będziesz musiał zapoznać rynek z produktem.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy twoje życie prywatne jest ustabilizowane i możesz skupić się na pracy.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy nie masz długów.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy nikt nie pracuje jeszcze nad tym samym pomysłem.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy udało ci się opatentować swoje unikalne rozwiązanie.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy znalazłeś idealnych inwestorów dla przedsięwzięcia.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy klimat polityczny jest sprzyjający.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy zdobyłeś odpowiedni tytuł naukowy.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy doprowadziłeś swój plan działania do perfekcji.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy masz stuprocentową pewność powodzenia.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy zatrudniłeś idealnego szefa marketing nowego produktu.
  • Najlepszy moment do startu był w ubiegłym roku. Wszystkie okazje, które wtedy zidentyfikowałeś już zostały wykorzystane przez kogoś innego.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy twoja branża jest jeszcze modna.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy rozpoczynają się dostawy nowej generacji procesorów.
  • Najlepszy moment do startu jest wtedy, gdy sytuacja geopolityczna stabilizuje się.

Jak zapewne domyślasz się najlepszy moment do startu był w ubiegłym roku, ale druga taka okazja nadarza się właśnie w tej chwili. Skorzystaj z niej.

Na podstawie When to start Setha Godina.

sobota, 18 listopada 2006
Churchill o sukcesie

Winston Churchill powiedział kiedyś:

"Sukces to podążanie z niesłabnącym entuzjazmem od porażki do porażki."

TesTeq - Krzysztof Wysocki

piątek, 17 listopada 2006
Menedżerska decyzja

Mimo stosowania się do zaleceń GTD z pewnością pozostaną ci nieprzejrzane szuflady w szafce albo bałagan w kącie piwnicy. Problem ten z pewnością zapisałeś jednak na liście swoich projektów (Może Kiedyś). Wiesz zatem, że sprawa ta ci nie umknie, a jednocześnie, przechodząc w pobliżu, zawsze jesteś w stanie bez niepokoju powiedzieć do siebie: "Nie zajmę się tym teraz. To moja świadoma menedżerska decyzja!

TesTeq - Krzysztof Wysocki

17:34, testeq , a-propos
Link
czwartek, 16 listopada 2006
Godziny i lata

Większość ludzi przecenia, jak dużo da się zrobić w ciągu kilku godzin, lecz nie docenia, ile można dokonać w ciągu kilku lat.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

poniedziałek, 13 listopada 2006
Przeboje 2006
21:54, testeq , a-propos
Link
Ogłoszenie ślepca

Na schodach przed wejściem do pewnego budynku siedział raz ślepiec. U jego stóp leżał kapelusz na datki, a obok kartka z napisem "Wspomóż biednego ślepca."

Przechodził tamtędy pracownik agencji reklamowej i zauważył, że kapelusz ślepca jest prawie pusty. Wrzucił parę drobnych i - bez pytania - wziął leżącą obok kartkę. Na jej drugiej stronie napisał nową treść i odłożył na miejsce.

Gdy kilka godzin później pracownik agencji reklamowej wracał, zobaczył, że w kapeluszu jest pełno monet i banknotów. Ślepiec poznał go po brzmieniu kroków i zapytał o treść nowego napisu na kartce, który przyniósł tak wspaniałe rezultaty.

Pracownik agencji reklamowej odpowiedział: "Nie napisałem nic niezgodnego z prawdą, tylko wyraziłem twoje intencje nieco innymi słowami."

Nowy napis brzmiał:

"Dziś przyszła wiosna, a ja nie mogę jej zobaczyć."

TesTeq - Krzysztof Wysocki

niedziela, 12 listopada 2006
Dobry współpracownik

Żeby ludziom dobrze się z tobą współpracowało powinieneś być:

  • elastyczny - nie ustępuj w sprawach zasadniczych, ale machnij ręką na drobiazgi;
  • komunikatywny - nie tylko mów, co masz do przekazania, ale staraj się, żeby naprawdę dotarło to do odbiorców;
  • dostępny - nie stwarzaj sztucznych barier pomiędzy sobą a pozostałymi pracownikami;
  • pozytywnie nastawiony - wiedz, że to klucz do sukcesu;
  • wyważony - nie przyjmuj zamkniętej postawy obronnej, ale nie bądź też zbyt natarczywy - po prostu zachowuj umiar;
  • uczciwy - nie kręć i nie wpuszczaj innych w maliny, bo prędzej, czy później takie postępowanie obróci się przeciw tobie;
  • pogodny - ludzie nie lubią ponuraków, więc nie traktuj wszystkiego z bezwzględną powagą. Oczywiście nie popadaj w przesadę i nie zamieniaj swojego miejsca pracy w cyrk albo kabaret.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

sobota, 11 listopada 2006
Zrób cokolwiek

Jeśli nie możesz zdecydować, co masz zrobić, zrób cokolwiek!

TesTeq - Krzysztof Wysocki

czwartek, 09 listopada 2006
Jak zapewnić sobie porażkę

Gwarancji ci dać nie mogę, ale jest duże prawdopodobieństwo, że doznasz porażki w dowolnej dziedzinie, stosując się do następujących wskazówek:

  1. Stawiaj sobie niejasne cele.
  2. Niech twoje cele będą niewyobrażalne.
  3. Myśl i mów o swoich celach w jak najbardziej negatywny sposób.
  4. Nie rozbijaj swoich przedsięwzięć na mniejsze, dające się ogarnąć kroki i czynności.
  5. Gadaj zamiast robić.
  6. Czekaj, aż przyjedzie natchnienie, albo poczujesz się zmotywowany.
  7. Nie ustalaj terminów zakończenia.
  8. Sporządź szczegółową listę przyczyn, z powodu których na pewno ci się nie uda.
  9. Nie poszerzaj swojej wiedzy na tematy związane z twoim zamierzeniem.
  10. Myśl o wszystkim, tylko nie o swoich celach.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

środa, 08 listopada 2006
Praktyka a poziom kompetencji

Przeczytałem kiedyś, w jaki sposób praktyczne wykonywanie określonej czynności przekłada się na poziom kompetencji w danej dziedzinie. Osiąganie kolejnych progów wtajemniczenia zależy od czasu poświęconego na praktykę, a zależność ta jest geometryczna, czyli każdy kolejny poziom wymaga dziesięciokrotnie dłuższych ćwiczeń:

  • 1 godzina praktyki pozwala poznać niektóre podstawy zagadnienia;
  • 10 godzin praktyki pozwala z grubsza ogarnąć całokształt;
  • 100 godzin praktyki sprawia, że zaczynasz być uznawany za eksperta;
  • 1000 godzin praktyki czyni cię doświadczonym ekspertem;
  • 10000 godzin praktyki pozwoli ci stać się mistrzem.

Jeśli umieścisz te godzinowe wskaźniki w skali swojego życia wyjdzie ci, że:

  • mistrzem staniesz się po 5 latach aktywnego zajmowania się danym zagadnieniem przez 8 godzin dziennie 5 dni w tygodniu (pełny etat) lub po 30 latach, jeśli poświęcisz na to codziennie jedną godzinę (hobby);
  • doświadczonym ekspertem staniesz się po 6 miesiącach (pełny etat) lub po 3 latach (hobby);
  • początkującym ekspertem staniesz się w trzecim tygodniu (pełny etat) lub w czwartym miesiącu praktyki (hobby);
  • ogarniesz całe zagadnienie po jednym dniu, jeśli zostaniesz po godzinach (pełny etat) lub po niecałych 2 tygodniach (hobby);

Niezależnie od tego, co uda ci się zrobić w przyszłości, ogólną orientację jesteś w stanie zdobyć po jednej godzinie praktyki, więc nic nie powinno cię powstrzymywać od zrobienia pierwszego kroku na drodze ku mistrzostwu.

Sami oceńcie, czy jest to słuszna teoria.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

wtorek, 07 listopada 2006
Dupki, jak sobie z nimi radzić

Guy Kawasaki sporządził następującą listę siedmiu wskazówek, jak sobie radzić z dupkami:

  1. Miej nadzieję, że będzie dobrze, ale spodziewaj się najgorszego. Jednym z najbardziej przykrych aspektów obcowania z dupkami jest to, że zawsze sprawiają ci zawód, przez co nieustannie podają w wątpliwość twoją wiarę w kondycję ludzkości. Obniżenie oczekiwań pozwoli ci zmniejszyć poziom rozczarowania. Nie ograniczaj się jednak tylko do obniżania oczekiwań, bo staniesz się cynikiem (poczym dołączysz do grona dupków). Miej nadzieję, że zdarzy się coś wspaniałego.
  2. Rozwiń w sobie pewną obojętność i niezależność emocjonalną. Profesor Robert Sutton jest być może jedynym autorem, który ma odwagę twierdzić, że obojętność i brak zaangażowania emocjonalnego mogą być pożyteczne w miejscu pracy. Jeśli tylko taka postawa pozwoli ci przetrwać, nie masz innego wyjścia. Mówiąc inaczej - nie daj się dupkom.
  3. Szukaj małych zwycięstw. One dadzą ci napęd do podążania naprzód. Większość dupków szczyci się pełnym panowaniem nad sytuacją i absolutną dominacją. Każde zwycięstwo, nawet niewielkie, będzie w tym kontekście satysfakcjonujące. Bądź pewien, że małe zwycięstwa często pozwalają wygrać całą wojnę.
  4. Nie wystawiaj się. Zrób wszystko, co możesz, żeby ograniczyć liczbę okazji, kiedy musisz obcować z dupkami. Oznacza to konieczność stworzenia enklaw "bezpieczeństwa, wsparcia i zdrowego rozsądku" (jak to określił profesor Sutton). Na przykład w szpitalu schronem bezpieczeństwa przed dupkowatym lekarzem może być pokój pielęgniarek.
  5. Obnaż ich. Profesor Sutton opisał w swoim blogu czterostopniową skalę dupkowatości (od 0 do 3) stosowaną przez jedną z menedżerek w pewnej firmie komputerowej. Menedżerka ta miała zwyczaj wskazywać na osobę, która właśnie zachowała się, jak dupek i podnosić do góry jeden, dwa lub trzy palce zgodnie z następującą klasyfikacją:
    • 1 = Jesteś normalną osobą, która czasami zaznacza swój autorytet przy omawianiu szczególnie istotnej dla siebie sprawy, ale w większości przypadków nie zachowujesz się w sposób konfrontacyjny.
    • 2 = Zwykle zaznaczasz swój autorytet w niekonfrontacyjny sposób, z rzadka postępujesz, jak dupek, ale czujesz się potem okropnie i zdarza ci się przeprosić (najprawdopodobniej musisz też zwierzyć się komuś, żeby uspokoić swoje sumienie).
    • 3 = Zwykle zachowujesz się jak dupek i albo tego nie dostrzegasz, albo sprawia ci to przyjemność.
    0 w tym systemie znaczy, że jesteś miłą, lecz mało aktywną osobą, o której nikt nie powie złego słowa i której nikt nigdy nie nazwie dupkiem.
    Jeśli jesteś pewien swojej pozycji zawodowej, obnażanie dupków jest najlepszą bronią, jaką możesz z nimi walczyć.
  6. Zmniejsz napięcie i reedukuj. To podejście stosuje się do tych dupków, którzy nie są "chronicznymi", "dyplomowanymi" lub "ekstremalnymi" dupkami. Polega ono na spokojnej reakcji na nieprzyjazne zachowanie (zamiast odpowiedzi agresją lub strachem) i podjęciu próby wytłumaczenia tej osobie, dlaczego jej postępowanie jest niestosowne.
  7. Staw im czoło. To śmieszne, ale stawienie czoła dupkom zwykle nie jest takie straszne. Pewnego razu Guy Kawasaki, jako pracownik Apple uczestniczył wraz z jednym z wysoko postawionych menedżerów firmy w spotkaniu z agencją reklamową. Jej przedstawiciel pokazał nową reklamę telewizyjną i chciał przekazać jej kopię zarówno menedżerowi, jak i Guyowi. Menedżer zaoponował, a zdziwiony Guy spytał: "Nie ufasz mi?". Menedżer odpowiedział: "Tak, nie ufam.", na co Guy odpalił: "W porządku, ja tobie też nie ufam." I co się stało? Nic. Następnego dnia słońce wstało jak zwykle, a rodzina Guya w dalszym ciągu go kochała.

Na podstawie Book Review: The No Asshole Rule by Robert Sutton Guya Kawasaki.

poniedziałek, 06 listopada 2006
Dupki, jak nie stać się jednym z nich

Guy Kawasaki sporządził następującą listę dziesięciu wskazówek, jak nie stać się dupkiem:

  1. Staw czoło przeszłości. Przeszłość jest dobrym wskaźnikiem przyszłych zachowań. Czy - na przykład - znęcałeś się w szkole nad słabszymi? Jeśli twoi rodzice i rodzeństwo byli dupkami, być może ty też zaraziłeś się tą chorobą. Zrozumienie i przyznanie się przed sobą do tego, że jesteś dupkiem stanowi pierwszy krok terapii, bez którego wyleczenie jest niemożliwe.
  2. Nie sprawiaj, by inni czuli się zastraszeni, upokorzeni, osłabieni, czy lekceważeni. Jeśli widzisz, że takie są efekty twojego postępowania, czas się zmienić.
  3. Nie znęcaj się nad słabszymi. Jednym z objawów bycia dupkiem jest poniżające traktowanie urzędników, pracowników obsługi, czy kelnerów.
  4. Od początku wystrzegaj się dupkoholizmu. Najprostszym sposobem na to, żeby nie stać się dupkiem, jest wystrzeganie się tego od początku. Jeśli pofolgujesz sobie i popadniesz w nałóg, później trudno będzie ci wyzwolić się z przyzwyczajeń.
  5. Odejdź i trzymaj się z daleka. Nie obawiaj się odejść z organizacji, gdy sytuacja staje się nieciekawa. Jest mało prawdopodobne, że uda ci się zmienić dupków w porządnych ludzi. Prędzej ty stoczysz się do ich poziomu.
  6. Traktuj dupkowatość tak, jak inne choroby zakaźne. Jeśli masz choć trochę przyzwoitości, gdy jesteś chory, ograniczasz kontakty z innymi osobami, żeby ich nie zarazić. Rób podobnie, jeśli zachowujesz się jak dupek - obcując z innymi nie tylko szkodzisz sobie, ale także uczysz ich, że w dupkowatości nie ma nic złego.
  7. Skup się na strategii win-win (wszyscy wygrywają). Dzieci (zarówno te małe, jak i duże) sądzą, że świat to gra o sumie zerowej. Gdy inne dziecko bawi się wozem strażackim, ty nie możesz. W miarę dorastania uświadamiasz sobie, że życie nie musi prowadzić do rozwiązań wygrany-przegrany - chyba, że jesteś dupkiem.
  8. Zacznij dostrzegać dziedziny, w których nie jesteś najlepszy. Myślenie, że jest się mądrzejszym, szybszym, przystojniejszym, zabawniejszym i w czym tam jeszcze lepszym od innych przemienia ludzi w dupków. Zaś myślenie, że wcale nie jesteś lepszy, a może nawet nieco gorszy pozwala zachować miłą w obcowaniu skromność.
  9. Skup się na tym, co cię czyni podobnym do innych, a nie na różnicach. Jeśli tylko skoncentrujesz się na tym, jak zbieżne są twoje cele, pragnienia i pasje z celami, pragnieniami i pasjami innych ludzi, natychmiast zaczniesz podążać w kierunku przeciwnym do wszystkich dupków. Przecież nie mógłbyś pogardzać osobami, które są ci tak bliskie!
  10. Powiedz sobie: "Mam wystarczająco dużo rzeczy (pieniędzy, zabawek, przyjaciół, samochodów itp.) Niezadowolenie i zawiść są głównymi przyczynami tego, że ludzie stają się dupkami. Jeśli czujesz się szczęśliwy, nie masz powodów, żeby wdeptywać innych w ziemię.

Na podstawie Book Review: The No Asshole Rule by Robert Sutton Guya Kawasaki.

17:55, testeq , a-propos
Link
niedziela, 05 listopada 2006
Dupki, jak rozpoznać (3)

Istnieje także trzecia, wydawać by się mogło najnowocześniejsza metoda rozpoznawania dupków. Polega ona na wykorzystaniu internetowej wyszukiwarki Google, której polecamy znaleźć strony zawierające nazwisko badanej osoby oraz słowo "dupek". Liczba takich stron określa poziom dupkowatości danej osoby. Dla przykładu obecny poziom dupkowatości Georga W. Busha wynosi według Google około 750 000, a Paris Hilton 660 000. Test ten można także stosować w stosunku do całych grup zawodowych i tak stopień dupkowatości prawników wynosi 1 100 000.

Oczywiście wszelkie porównania za pomocą tej metody mają sens jedynie w ramach jednego obszaru językowego. Na przykład według polskiej wersji Google poziom dupkowatości polityków wynosi tylko 1 380.

Na podstawie Book Review: The No Asshole Rule by Robert Sutton Guya Kawasaki.

sobota, 04 listopada 2006
Dupki, jak rozpoznać (2)

Prof. Sutton podaje także inną metodę rozpoznawania dupków, opartą na katalogu ich charakterystycznych zachowań. Oto lista tych zachowań:

  1. Wycieczki osobiste, czyli bezpośrednie znieważanie innych osób.
  2. Wkraczanie na terytoria innych osób.
  3. Dotykanie i inne formy kontaktu cielesnego wbrew woli drugiej osoby.
  4. Grożenie i zastraszanie - zarówno słowne, jak i niewerbalne.
  5. Stosowanie sarkastycznych dowcipów i drażniących sformułowań jako metody znieważania.
  6. Bombardowanie obraźliwymi listami elektronicznymi.
  7. Protekcjonalne poklepywanie w celu upokorzenia ofiary.
  8. Publiczne zawstydzanie i poniżanie przeradzające się w kultywowany regularnie rytuał.
  9. Chamskie przerywanie.
  10. Dwulicowość.
  11. Obleśne spojrzenia.
  12. Traktowanie innych tak, jakby byli powietrzem.

Na podstawie Book Review: The No Asshole Rule by Robert Sutton Guya Kawasaki.

piątek, 03 listopada 2006
Dupki, jak rozpoznać (1)

W swoim blogu Guy Kawasaki pisze o niewydanej jeszcze książce profesora Roberta Suttona "The No Asshole Rule: Building a Civilized Workplace and Surviving One That Isn't" (w wolnym tłumaczeniu "Precz z dupkami, czyli jak stworzyć cywilizowane środowisko pracy lub przetrwać wśród dupków.")

Jedną, z podawanych przez prof. Suttona metod rozpoznawania dupków jest test kawiarniany. Jeśli usłyszysz, że ktoś zamawia "podwójną porcję bezkofeinowego cappuccino, w połowie sojowego, a w połowie niskotłuszczowego z dodatkiem mrożonej wanilii z jedną porcją słodziku Sweet-n'-Low i jedną porcją słodziku NutraSweet", to znaczy, że masz do czynienia z dupkiem.

Na podstawie Book Review: The No Asshole Rule by Robert Sutton Guya Kawasaki.

18:02, testeq , a-propos
Link
czwartek, 02 listopada 2006
Priorytety

Załóżmy, że masz wiadro i tyle dużych kamieni, że więcej już by się w tym wiadrze nie zmieściło. Masz też sporo małych kamyków i całą stertę piasku. W jakiej kolejności powinieneś przystąpić do wypełniania wiadra zawartością, żeby zrobić to najefektywniej?

Najpierw włóż duże kamienie – czy wiadro jest już pełne?

Między duże kamienie powkładaj małe kamyki - czy wiadro jest już pełne?

Powoli wsypuj piasek jednocześnie potrząsając wiadrem. Całkiem sporo się zmieściło, nieprawdaż? Mimo, że nie było już miejsca na żadne kamienie – ani małe, ani tym bardziej duże!

Wniosek z tego płynie następujący: wkładaj do wiadra kamienie poczynając od największych, a na piasku kończąc. Jeśli odwrócisz kolejność, duże kamienie w ogóle się nie zmieszczą.

Odnosząc to do planowania przedsięwzięć, możemy powiedzieć, że po pierwsze powinieneś zaplanować, kiedy zajmiesz się sprawami najważniejszymi i najbardziej czasochłonnymi. W przeciwnym przypadku piasek wypełni twoje dni i drobiazgi nie pozwolą ci zrobić tego, co jest naprawdę istotne.

Na podstawie Getting Priorities right story... and its extension Rajesha Setty.

Archiwum

Napisz do mnie na adres:

adres zwrotny autora


Creative Commons License

Ten utwór jest dostępny na
licencji Creative Commons
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne
.