Pozostań przy zdrowych zmysłach i zachowaj życiową równowagę.
Kategorie: Wszystkie | a-propos | bwnd | gtd | hugething | kindle | lektury | raptularz | sos | sport | teraz | ztd | zzz
RSS
niedziela, 31 grudnia 2006
Na Nowy Rok

"Trudno jest cokolwiek prognozować. Szczególnie wtedy, gdy prognoza ma dotyczyć przyszłości." - Yogi Berra

W Nowym Roku życzę Wam skutecznego zrealizowania najważniejszych zamierzeń oraz samych miłych niespodzianek.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

sobota, 30 grudnia 2006
O przywódcach

"Ludzie nie zauważają najlepszych przywódców. Kiedy znakomity przywódca wykona swoje zadanie, jego ludzie wówczas powiedzą: 'My tego dokonaliśmy!'" - Marshall Goldsmith

"Prawdziwym przywódcą nie jest ten, kto umie wskazać, co jest źle. Każdy to potrafi. Prawdziwy przywódca jest w stanie zmienić świat na lepsze." - Marshall Goldsmith

piątek, 29 grudnia 2006
16 powodów

A oto lista 16 możliwych powodów, dla których pracownik nie wykonuje należycie zleconego mu zadania:

  1. Nie wie, dlaczego ma to zrobić. Czy wyjaśniłeś mu to?
  2. Nie wie, jak ma to zrobić. Czy jego kwalifikacje są wystarczające? Jeśli nie, to jak umożliwić mu ich podwyższenie? A może należy wyznaczyć kogoś innego do wykonania tej pracy?
  3. Nie wie, czego się od niego oczekuje. Czy jasno określiłeś swoje wymagania? Czy przedstawiłeś je na tyle przejrzyście, żeby pracownik sam umiał na bieżąco oceniać, czy dobrze realizuje zadanie?
  4. Uważa, że metodą wskazaną przez przełożonego nie da się tego zrobić. Czy wyjaśniłeś, dlaczego twoja metoda jest najlepsza? Czy rzeczywiście jest najlepsza? Czy pozwoliłeś pracownikowi zgłosić swoje zastrzeżenia?
  5. Uważa, że zna lepszy sposób wykonania zadania. Zadaj sobie takie same pytania, jak w poprzednim punkcie.
  6. Uważa, że są ważniejsze rzeczy do zrobienia. Czy wyjaśniłeś, jak to zadanie wpisuje się w całokształt przedsięwzięć realizowanych przez firmę? Czy wyraźnie podkreśliłeś jego znaczenie?
  7. Nie widzi pozytywów zajmowania się tą pracą. Czy dbasz o sprawiedliwe nagradzanie solidnego wykonywania obowiązków?
  8. Wydaje mu się, że robi to, co trzeba, chociaż w rzeczywistości tak nie jest. Czy nadzorujesz przebieg realizacji zadania, żeby móc wkroczyć w przypadku wystąpienia zagrożeń?
  9. Spodziewa się, że zostanie nagrodzony za niewykonanie zadania. Czy piętnujesz niesolidność i olewactwo?
  10. Spodziewa się, że zostanie ukarany za wykonanie zadania. Czy są jakieś powody, dla których pracownik może podejrzewać, że tak będzie?
  11. Oczekuje negatywnych konsekwencji zajmowania się tą pracą. Czy - jeśli dobrze wykona tę robotę - zawalisz go pięćdziesięcioma podobnymi zadaniami do wykonania "na wczoraj"?
  12. Wie, że uniknie kary za zlekceważenie polecenia. Czy twoja postawa lub zachowania mogą wskazywać na to, że podświadomie sprzyjasz sabotażystom w firmie?
  13. Napotyka na obiektywne przeszkody, z którymi nie jest w stanie sam sobie poradzić. Czy zapewniłeś mu odpowiednie środki i uprawnienia do pokonywania trudności? Może jest jeszcze coś więcej do zrobienia w tym zakresie?
  14. Ze względu na osobiste ograniczenia nie może wykonać zadania. Zawsze bierz to pod uwagę.
  15. Ma problemy osobiste. Spróbuj z nim o tym porozmawiać.
  16. Zadanie jest niewykonalne. Zastanów się raz jeszcze, czy napewno da się to zrobić? Czy nie pojawiły się przeszkody uniemożliwiające realizację zadania?

Na podstawie blogu Open Loops.

17:51, testeq , a-propos
Link
środa, 27 grudnia 2006
Powody odwlekania

Ludzie odwlekają wykonanie powierzonych im zadań z różnych powodów – oto próba klasyfikacji tych zachowań:

  1. Perfekcjonista opóźnia rozpoczęcie i zakończenie realizacji zadania obawiając się, że rezultat nie będzie doskonały.
  2. Marzyciel nie przywiązuje wagi do szczegółów, więc trudno mu doprowadzić cokolwiek do końca.
  3. Zamartwiający się cierpi na przesadną potrzebę bezpieczeństwa, wykluczającą podejmowanie jakiegokolwiek ryzyka. Obawia się wszelkich zmian – a zakończenie projektu jest zmianą, która każe mu opuścić znane i bezpieczne w jego mniemaniu terytorium.
  4. Buntownik uwielbia łamać zasady. Odwlekając wyznacza własny harmonogram działań, którego nikt nie może przewidzieć i opanować. Subtelniejszą formą takiego zachowania jest pasywna agresja.
  5. Mistrz kryzysów jest uzależniony od adrenaliny związanej z "życiem na krawędzi".
  6. Nadgorliwiec zbyt często mówi "tak", bo nie potrafi lub nie chce podejmować decyzji i określać priorytetów działań. Jest pierwszym kandydatem do wypalenia zawodowego.
poniedziałek, 25 grudnia 2006
Efektywna Wigilia

W mojej rodzinie praktykowana jest metoda przygotowywania Wigilii z podziałem zadań. Każda grupa gości wybiera potrawy, które przygotuje i przywiezie na uroczystą Wieczerzę. Potem wspólnie delektujemy się tymi daniami, wychwalając ich smak i aromat.

Po odśpiewaniu obowiązkowego zestawu kolęd następuje czas na rozdanie załużonych prezentów, które w międzyczasie Święty Mikołaj umieścił w starym, kartonowym pudle po telewizorze.

Wciągnięcie wszystkich gości do prac przygotowawczych i wspólne śpiewanie kolęd czyni ten wieczór Naszą Wigilią - czego i Wam życzę.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

08:57, testeq , a-propos
Link
niedziela, 24 grudnia 2006
Boże Narodzenie 2006

Drodzy Czytelnicy,

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia życzę Wam zdrowia, szczęścia i miłości.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

13:35, testeq , a-propos
Link
Polityczna mowa ciała

W "Polityce" z 8 kwietnia 2006 roku Mariusz Janicki i Wiesław Władyka w artykule "Sto dni Lecha Kaczyńskiego – w cieniu wielkiego brata" napisali:

"Istotna też była atmosfera i mowa ciała podczas spotkania z politykami Platformy. Lech Kaczyński wyszedł do Tuska, Rokity i Schetyny z kamienną twarzą, wolnym krokiem i tak podawał im dłoń, że wydawało się, iż nie można już podać jej mniej, poza tym odnosiło się wrażenie, że może kogoś z gości pominąć."

09:53, testeq , a-propos
Link
czwartek, 21 grudnia 2006
Skuteczne terminy

W swoim ostatnim podcaście Mark Horstman i Michael Auzenne (Manager Tools) podali ciekawy sposób, jak sprawić, żeby terminy wyznaczane podwładnym były bardziej mobilizujące do ich dotrzymania. Należy podawać wymaganą datę i czas ukończenia zadania. Jeśli powiesz: "Przygotuj ten raport na środę.", możesz być pewien, że w większości przypadków wyniku pracy nie zobaczysz wcześniej niż we czwartek. Natomiast stwierdzenie "Przygotuj ten raport na czternastą trzydzieści w środę." okazuje się znacznie silniejszym bodźcem do terminowego wywiązania się z obowiązku.

Oczywiście zawsze pamiętaj o pochwaleniu podwładnego w przypadku dotrzymania terminu lub ponagleniu go już w pięć minut po upływie wyznaczonego czasu, jeśli praca nie została wykonana. Konsekwencja w rozliczaniu jest nieodzowna dla podkreślenia, że nie rzucasz słów na wiatr.

I jeszcze jedno. Staraj się nie wyznaczać terminów na piątek (w szczególności po południu). Bądź realistą - nie walcz z ludzką naturą.

środa, 20 grudnia 2006
Dwa typy ludzi

Pisarz Frederick Collins powiedział kiedyś:

"Na świecie występują dwa typy ludzi. Jedni wchodząc do pokoju mówią: 'Hej, oto jestem!', a drudzy w tej samej sytuacji mówią: 'Aaa, tu jesteście!'"

niedziela, 17 grudnia 2006
Prefiksy e-mailowe

Spotkałem się niedawno z prostą metodą usprawnienia komunikacji za pomocą poczty elektronicznej. Polega ona na rozpoczynaniu tematu każdego listu od prefiksu określającego, jakiego działania odbiorcy spodziewa się nadawca. A oto lista prefiksów, która wyczerpuje większość potrzeb biznesowych:

  • AR (Action Required) (wymagane działanie)
  • RR (Response Requested) (wymagana odpowiedź)
  • RO (Read Only) (proszę o zapoznanie się)
  • FYI (Information Only) (przesłane tylko w celach informacyjnych)

Oczywiście nadawcy i odbiorcy muszą posługiwać się tym samym systemem prefiksów, żeby usprawnienie to miało jakikolwiek sens.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

piątek, 15 grudnia 2006
Relacje z klientami
  • Nigdy nie zakładaj, że stary klient to z definicji dobry klient.
  • Nigdy nie zakładaj, że milczenie świadczy o tym, że klient jest zadowolony.
  • Gromadź dowody tego, że podejmujesz decyzje w najlepiej pojętym interesie klienta.
  • Nie zapominaj, że twoja oferta sama nie dotrze do twojego klienta - poopowiadaj mu o niej czasami.
  • Zweryfikuj swoje założenia i skonfrontuj z aktualnymi oczekiwaniami klienta, które mogły się przecież w międzyczasie zmienić.
  • Kontynuuj współpracę z tymi klientami, którzy cenią twoją pracę. Zrezygnuj z tych, którym nie zależy na trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu współpracy.

Na podstawie blogu Thinking Faster.

czwartek, 14 grudnia 2006
Sens życia

Biurkowy kalendarz International Shotokan Karate Federation zawiera taką oto wykładnię sensu życia:

Sens życia polega na życiu z sensem.

środa, 13 grudnia 2006
Rady Dalai Lamy

Nie wiem, czy poniższe rady naprawdę sformułował Dalai Lama, ale nie jest to wykluczone.

  1. Pamiętaj, że zarówno wielka miłość, jak i wielkie osiągnięcia wiążą się z wielkim ryzykiem.
  2. W przypadku porażki zapamiętaj lekcję, którą otrzymałeś.
  3. Szanuj siebie, szanuj bliźnich i bierz odpowiedzialność za to, co czynisz.
  4. Pamiętaj, że czasem nieotrzymanie tego, czego pragnąłeś, jest największym szczęściem, jakie mogło cię spotkać.
  5. Zgłębiaj zasady, żeby wiedzieć, jak je złamać.
  6. Nie pozwól, by mała sprzeczka zniszczyła wspaniałą przyjaźń.
  7. Gdy zorientujesz się, że popełniłeś błąd, niezwłocznie postaraj się go naprawić.
  8. Każdego dnia spędź trochę czasu w samotności.
  9. Wychodź naprzeciw zmianom nie rezygnując jednak z wartości, które wyznajesz.
  10. Pamiętaj, że milczenie jest czasami najlepszą odpowiedzią.
  11. Przeżyj dobre i godne życie. Wówczas, gdy będziesz starszy, snując wspomnienia będziesz mógł je z radością przeżyć drugi raz.
Na podstawie blogu Setha Godina.
wtorek, 12 grudnia 2006
Protokół z zebrania

Wczoraj obiecałem, że wyjaśnię, jak szybko, łatwo i przyjemnie sporządzić odręczny protokół z zebrania. Oto trzy kroki służące temu celowi:

  1. Przed zebraniem: sformatuj program zebrania w taki sposób, żeby pomiędzy poszczególnymi punktami było jak najwięcej miejsca do notowania.
  2. Podczas zebrania: na swojej kopii programu zebrania czytelnie notuj ustalenia oraz to, KTO ma zrobić CO do KIEDY.
  3. Po zebraniu: skseruj i niezwłocznie roześlij swoje notatki.

Już po wszystkim - jak mawiała młoda lekarka w skeczach Jana Kaczmarka.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

poniedziałek, 11 grudnia 2006
Skuteczne zebrania

Mark Horstman i Michael Auzenne to wspaniali autorzy podcastów o zarządzaniu publikowanych na stronie Manager Tools. Ich rady są nieco skażone tym, że obydwaj wywodzą się z armii i ponad wszystko cenią porządek i przestrzeganie zasad, ale mi się to podoba. Jednym z przykładów ich podejścia do zarządzania są następujące wskazówki, jak organizować i prowadzić skuteczne zebrania:

  1. Roześlij program zebrania zawierający nazwę zebrania, datę i czas rozpoczęcia oraz zakończenia, określenie miejsca i - jeśli jest to potrzebne - wskazówki, jak tam dotrzeć, nazwisko prowadzącego, listę uczestników i harmonogram. Dla każdego punktu programu określ czas rozpoczęcia, temat i "właściciela". Czas rozpoczęcia kolejnego punktu jest jednocześnie czasem zakończenia punktu poprzedniego.
  2. Rozpocznij o wyznaczonej porze nie czekając na nikogo - w ten sposób okazujesz szacunek tym, którzy przybyli na czas. Ty też nie możesz się spóźnić pod żadnym pozorem. Spóźnialskich ignoruj.
  3. Ustal podstawowe zasady obowiązujące podczas zebrań - na przykład: "nie bawimy się elektronicznymi gadżetami", "nie odbieramy telefonów i nigdzie nie dzwonimy", "gdy jeden mówi, inni słuchają", "ufamy sobie" itd. Nie narzucaj tych zasad, tylko określ je wspólnie z innymi uczestnikami.
  4. Trzymaj się programu zebrania, żeby nie stracić nad nim kontroli. Miej odwagę taktownie przerywać uczestnikom, jeśli zebranie zbacza z wyznaczonego kursu. Za pierwszym razem może to być trudne, ale później przyzwyczają się. Używaj następujących zwrotów: "Masz dwie minuty na zreferowanie...", "Pawle, masz jeszcze minutę...", "Wybacz Pawle, ale musimy przejść dalej, a tę kwestię możemy umieścić na Pętli Końcowej".
  5. Wykorzystuj Pętlę Końcową jako miejsce na zagadnienia wykraczające poza program zebrania. Notuj te kwestie, żeby można było do nich powrócić na zakończenie. W programie każdego zebrania ostatnie 5 minut przeznacz na Pętlę Końcową, będącą czasem na decyzje, co zrobić z tymi dodatkowymi wątkami (zignorować, przemyśleć, przedyskutować podczas następnego zebrania itp.). Jeśli takich spraw nie ma, masz okazję wcześniej zakończyć zebranie.
  6. Podsumuj każdy punkt i określ odpowiedzialnych za realizację postanowień. Zapisz KTO ma zrobić CO do KIEDY. Nie wyznaczaj i nie rozkazuj, tylko poproś daną osobę o publiczne podjęcie się wykonania zadania - to zwiększa zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności. Na przykład: "W porządku, zanim przejdziemy dalej, Pawle, czy mógłbyś na wtorek przygotować tę prezentację?"
  7. Zakończ o wyznaczonej porze tak, jak rozpocząłeś. Jeśli program zebrania został wyczerpany wcześniej nie przedłużaj niepotrzebnie zebrania. Pamiętaj, że Pętla Końcowa jest zawsze ostatnim punktem programu. Wyjątkowo, ale to naprawdę wyjątkowo możesz przedłużyć zebranie, ale wówczas poinformuj o tym uczestników na 5-10 minut przed wcześniej planowanym czasem zakończenia i określ nowy czas zakończenia.
  8. Roześlij protokół z zebrania jak najszybciej po jego zakończeniu. Może być sporządzony odręcznie, byle czytelnie. Jak to zrobić szybko, łatwo i przyjemnie napiszę jutro. Pamiętaj, żeby protokół jasno prezentował podjęte decyzje i wynikające z nich działania oraz określał osoby odpowiedzialne za ich realizację.
  9. Pamiętaj o ciągłym doskonaleniu kunsztu przygotowywania i prowadzenia zebrań - nie popadaj w rutynę. W przypadku zebrań cotygodniowych raz na kwartał umieść w programie punkt "Co moglibyśmy usprawnić w naszych zebraniach?" i pozwól uczestnikom zgłaszać swoje uwagi.
  10. Przestań prowadzić zebrania osobiście, jeśli istnieją ku temu warunki. Gdy ktoś inny zajmie się stroną organizacyjną, ty będziesz mógł skupić się na meritum.
niedziela, 10 grudnia 2006
Wizja przyszłości

"Ludzie potrzebują jasnej i zrozumiałej wizji przyszłości, aby mogli odnaleźć swoją rolę w jej budowaniu." - Krzysztof Wysocki (2005-09-08)

sobota, 09 grudnia 2006
Fotograficzne kopie zapasowe

Od kiedy zacząłem używać telefonów komórkowych z aparatem fotograficznym o rozdzielczości większej niż 1 megapiksel, nie mam problemu z wykonywaniem kopii zapasowych dowolnych informacji zapisanych na papierze. Polecam!

Oczywiście tak utworzone kopie są równie niepodatne na przeszukiwanie, jak notatki papierowe, ale ich wykonanie jest szybkie i wygodne.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

piątek, 08 grudnia 2006
Czy jestem w porządku?

Tak! Niezależnie od końcowego wyniku moich działań jestem w porządku, jeśli zrobiłem wszystko, co było w mojej mocy. Ten sposób myślenia motywuje mnie do maksymalnego wysiłku i czyni odpornym na porażki.

TesTeq - Krzysztof Wysocki

czwartek, 07 grudnia 2006
Bądź tym, kim jesteś

"Lepiej, żeby cię nienawidzili za to, kim jesteś, niż żeby cię kochali za to, kim nie jesteś."

Andre Gide

środa, 06 grudnia 2006
Oczy wiernego psa

Spojrzyj w oczy wiernego psa czekającego przed sklepem na swojego Pana (lub Panią), który zaczepił jego smycz na słupku i poszedł zrobić zakupy. Zobaczysz w tych oczach bezgraniczną miłość, oddanie, tęsknotę i niepokój oczekiwania.

Spojrzyj w oczy wiernego psa, gdy dostrzeże swojego Pana (lub Panią) wychodzącego ze sklepu. Bezgraniczna miłość i oddanie pozostają w nich, a tęsknotę i niepokój zastępuje nieskończona radość, która po chwili ogarnia całe - zmarznięte nieco na mrozie - ciało.

W oczach wiernego psa nie znajdziesz ani odrobiny zwykłego ludzkiego wyrachowania, ani cienia myśli: "jak zamacham ogonem, to dostanę smaczniejszy kawałek mięsa albo pójdziemy na dłuższy spacer". Liczy się tylko radość bycia ze swym Panem i towarzyszenia mu zawsze i wszędzie, bez względu na okoliczności i niebezpieczeństwa.

A co pies może zobaczyć w twoich oczach?

Co widzą w nich inni ludzie?

TesTeq - Krzysztof Wysocki

poniedziałek, 04 grudnia 2006
Zasada 3P w wystąpieniach
  1. Powiedz na początku, co zamierzasz powiedzieć.
  2. Powiedz to.
  3. Powiedz na końcu, co powiedziałeś.

W ten sposób zwiększysz szansę, że zapamiętają to, co zamierzałeś im przekazać.

niedziela, 03 grudnia 2006
Nie ma mnie...

Nie ma mnie w miliardach miejsc na świecie. Gdy umrę, nie będzie mnie też tu, gdzie jestem, ale czy to taka wielka różnica?

(na podstawie wypowiedzi Krystyny Kofty w wywiadzie dla "Polityki" z dnia 22 lutego 2003 roku)

TesTeq - Krzysztof Wysocki

Archiwum

Napisz do mnie na adres:

adres zwrotny autora


Creative Commons License

Ten utwór jest dostępny na
licencji Creative Commons
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne
.