Pozostań przy zdrowych zmysłach i zachowaj życiową równowagę.
Kategorie: Wszystkie | a-propos | bwnd | gtd | hugething | kindle | lektury | raptularz | sos | sport | teraz | ztd | zzz
RSS
czwartek, 30 sierpnia 2007
Napęd organizacji

Różne są powody prowadzenia działalności - a oto lista motywów, które mogą być silnikiem napędowym organizacji:

  • rynek;
  • marketing;
  • moda;
  • założyciel firmy;
  • poszerzanie i dywersyfikacja oferty;
  • prenumerata;
  • wynagrodzenia;
  • technologia;
  • pozwy sądowe;
  • społeczność;
  • trollizm (rozwścieczanie);
  • monopol;
  • ego;
  • artykuły prasowe;
  • pomysł lub idea;
  • dobroczynność;
  • sprzedaż;
  • linia produkcyjna (produkować za wszelką cenę, niezależnie od kosztów).

Na podstawie Drivers.

poniedziałek, 27 sierpnia 2007
Być przed czasem

Dobrze jest być przed czasem, ponieważ wówczas:

  1. Możesz zając najlepsze miejsce.
  2. Możesz przygotować swoje rzeczy.
  3. Możesz usłyszeć, jak twój szef upomina każdego spóźnialskiego (a żadnym z nic nie jesteś ty!).
  4. Możesz przejrzeć program spotkania.
  5. Możesz spokojnie wypić kawę.
  6. Możesz poczuć się lepiej.

Na podstawie Download Monday: The Case for Arriving Early.

niedziela, 26 sierpnia 2007
Skręcić, czy nie skręcić?

"Jeśli nie skręcisz, możesz dojść tam, dokąd właśnie zmierzasz." - Lao Tzu

sobota, 25 sierpnia 2007
Dobre karty

"Życie nie polega na posiadaniu dobrych kart, tylko na dobrym rozegraniu kart, które otrzymałeś." - Josh Billings

piątek, 24 sierpnia 2007
Dlaczego nie prosisz o pomoc?
  1. Bo zrobię z siebie głupka.
  2. Bo sam to zrobię najlepiej.
  3. Bo nie wiem, kogo poprosić.
  4. Bo nie wiem, jak mam poprosić.
  5. Bo nie wiem, jak przyjąć zaoferowaną pomoc.
  6. Bo moje ego mi nie pozwala.
  7. Bo pomoc jest zbyt kosztowna.
  8. Bo już prawie zrobiłem - jeszcze tylko trochę więcej wysiłku.
  9. Bo trzeba będzie się odwdzięczyć.
  10. Bo - być może - nie zdaję sobie sprawy z tego, że potrzebuję pomocy.

Na podstawie 10 reasons why you may not ask for help.

czwartek, 23 sierpnia 2007
Pożyteczne reklamy

Moim zdaniem nie warto spędzać czasu przed telewizorem, ale przyznaję, że czasami zdarzają się w programie telewizyjnym prawdziwe perełki. Jeśli jest to stacja komercyjna, to co pewien czas jesteś zamęczany kilku- lub kilkunastominutowymi blokami reklamowymi. Masz wówczas trzy wyjścia:

  1. Bezmyślnie chłonąć tę kolorową propagandę konsumpcjonizmu.
  2. Popstrykać pilotem, sprawdzając, czy bloki reklamowe na innych kanałach nie są ciekawsze.
  3. Wstać z kanapy i zrobić coś pożytecznego - na przykład odłożyć jedną książkę na miejsce, pozmywać po sobie, nalać żonie kieliszek wina, zetrzeć kurz z półki, odłożyć stare gazety na makulaturę itp., itd.)

Czas reklam nie musi być czasem straconym - wybór należy do ciebie.

środa, 22 sierpnia 2007
Odmów przyjacielowi

Nawet największemu przyjacielowi trzeba czasem odmówić. Oto, co powinieneś zrobić, żeby nadal pozostał twoim przyjacielem:

  1. Upewnij się, że dobrze zrozumiałeś jego prośbę.
  2. Oddziel przyjaźń od problemu.
  3. Odmawiając mów o sobie i o swoich uczuciach, a nie o nim.
  4. Nie kręć, tylko powiedz jasne, stanowcze i pełne szacunku NIE.
  5. Zastanów się nad potrzebą, która stoi za skierowaną do ciebie prośbą.
  6. Zaoferuj swoje TAK w zakresie, w którym możesz pomóc.

Na podstawie How to Say No and Stay Friends.

wtorek, 21 sierpnia 2007
Powstrzymaj się

Powstrzymaj się od:

  1. Odbierania telefonów od nieznajomych.
  2. Porannego i wieczornego sprawdzania poczty elektronicznej.
  3. Uczestniczenia w spotkaniach bez określonego tematu, porządku i godziny zakończenia.
  4. Bezcelowych pogaduszek - zawsze zmierzaj do sedna.
  5. Ciągłego sprawdzania poczty elektronicznej - rób to "wsadowo", o z góry określonych porach.
  6. Dopieszczania marudnych klientów nie przynoszących znaczącego zysku.
  7. Zwiększania wysiłku w celu redukcji uczucia przytłoczenia - zajmij się tylko tym, co ważne.
  8. Noszenia ze sobą telefonu komórkowego przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
  9. Wypełniania życiowej pustki pracą - to nie działa.

Na podstawie The Not-To-Do List: 9 Habits to Stop Now.

poniedziałek, 20 sierpnia 2007
7 przykazań samoobrony

Tima Ferrissa 7 przykazań samoobrony w blogosferze i w życiu:

  1. Jedynym sposobem wygrania walki jest jej uniknięcie (wszyscy tracą, jeśli dochodzi do wymiany ciosów).
  2. Skup się na tym, co chcesz osiągnąć, a nie na udowodnieniu, że masz rację.
  3. Jeśli walka jest nieunikniona, uderz pierwszy.
  4. Żeby rozproszyć walkę, przyznaj się do błędów i uszanuj uczucia innych.
  5. W przypadku konfliktu zbiorowego weź na cel przywódcę strony przeciwnej.
  6. Wyeliminuj anonimowość (zwykle kryje się za nią zwykłe tchórzostwo).
  7. Nie walcz sam, jeśli nie musisz.

Na podstawie The 7 Commandments of Blogosphere (and Life) Self-Defense.

niedziela, 19 sierpnia 2007
Co przetrwa?

"To, co nierzeczywiste ma większą moc od rzeczywistego, ponieważ nic nie jest tak doskonałe, jak to, co możesz sobie wyobrazić. Ponieważ tylko nieuchwytne idee, koncepcje, wierzenia i fantazje są w stanie przetrwać. Skały wietrzeją. Drzewo gnije. Ludzie umierają. A rzeczy tak delikatne, jak myśli, marzenia i legendy wciąż trwają i trwają." - Chuck Palahniuk

sobota, 18 sierpnia 2007
Pogoda na jutro

Nie zamartwiaj się tym, jaka będzie jutro pogoda. Przecież i tak nie masz na to wpływu. Lepiej pomyśl, czym warto się zająć, jeśli będzie padał deszcz.

czwartek, 16 sierpnia 2007
Jak żyjesz?
  1. Walczę.
  2. Jakoś leci.
  3. W porządku.
  4. Cieszę się życiem.
  5. Celebruję każdy dzień.

Jeśli nie wybrałeś ostatniej z powyższych odpowiedzi, zastanów się, co zamierzasz zrobić, żebyś za rok mógł już ją wybrać?

Na podstawie How are you living your life today?.

środa, 15 sierpnia 2007
Przypowieść o rozgwieździe

W swoim manifeście "Making the Most of Your Time: Going Beyond To-Do Lists" Rajesh Setty przytacza następującą "Przypowieść o rozgwieździe" autorstwa Loren Eiseley:

Pewien pisarz lubił wyjeżdżać nad morze, żeby tam tworzyć swoje dzieła. Codziennie przed pracą przechadzał się po plaży szukając natchnienia. Któregoś dnia, idąc wzdłuż brzegu ujrzał w oddali sylwetkę tańczącego człowieka. Uśmiechnął się na myśl, że ktoś tańcem wita nowy dzień i przyspieszył kroku, żeby z bliska zobaczyć te radosne pląsy.

Gdy był już w niewielkiej odległości dostrzegł, że te dziwne ruchy wykonuje młody człowiek i że to wcale nie jest taniec. Młodzieniec schylał się, podnosił małe przedmioty i wrzucał je do morza.

Pisarz zatrzymał się i krzyknął: "Dzień dobry! Czy mogę spytać, co robisz?" Młody człowiek zastygł na chwilę, podniósł wzrok i odpowiedział: "Wrzucam rozgwiazdy do morza." Niewiele to wyjaśniło zaskoczonemu pisarzowi, więc postanowił dalej drążyć temat: "Muszę zatem spytać, dlaczego wrzucasz rozgwiazdy do morza?" Na to młodzieniec odrzekł: "Słońce zaczyna przygrzewać, a odpływ pozostawia rozgwiazdy na brzegu. Umrą, jeśli ich nie wrzucę do wody."

Usłyszawszy to, pisarz odparł: "Ale, młody człowieku, czy nie zdajesz sobie sprawy, że ta plaża ciągnie się kilometrami i wszędzie na piasku leżą takie rozgwiazdy. Nie ma żadnego znaczenia, czy kilkadziesiąt z nich ocalisz, czy nie." W tym momencie młodzieniec pochylił się, wziął do ręki kolejną rozgwiazdę i wrzucił ją do morza, a gdy wpadła do wody powiedział: "Dla tej jednej miało to znaczenie."

wtorek, 14 sierpnia 2007
Niebieskie jabłko

Czy wiesz, że japońskie słowo ao może oznaczać zarówno kolor niebieski, jak i zielony? Współczesne słowo midori oznacza kolor zielony, jednak początkowo było uważane za odcień ao. Ao jest wciąż używane do określania kolorów warzyw i jabłek, a nawet świateł do kierowania ruchem drogowym. Nie zdziw się więc, gdy przyjdzie ci zjeść niebieskie jabłko lub przejechać skrzyżowanie na niebieskim świetle.

06:53, testeq , a-propos
Link
poniedziałek, 13 sierpnia 2007
Amator i profesjonaliści

"Amator zbudował arkę. Zespół profesjonalistów stworzył Titanica." - Anonim

niedziela, 12 sierpnia 2007
Horyzont

Sprawdź, co jest za horyzontem.

sobota, 11 sierpnia 2007
Znaj różnicę

Znajdź w sobie siłę, by zaakceptować to, czego zmienić nie sposób.

Znajdź w sobie odwagę, aby zmieniać to, co można poprawić.

Znajdź w sobie mądrość, która pozwoli ci odróżnić te dwie kategorie spraw.

czwartek, 09 sierpnia 2007
Niesamowite wordoskróty

A oto kilka mało znanych skrótów klawiaturowych usprawniających pracę w programie Microsoft Word:

  1. Niesamowity edycjopowrót - po otworzeniu dokumentu (w formacie doc) naciśnij [Shift][F5], a kursor ustawi się w miejscu, gdzie wprowadzałeś ostatnią zmianę.
  2. Niesamowity wielozapis - jeśli otworzyłeś do edycji jednocześnie wiele plików i chcesz zapisać wszystkie zmiany, których dokonałeś naciśnij [Shift] otwierając menu "Plik". Opcja "Zapisz" zmieni się wówczas na "Zapisz wszystko".
  3. Niesamowity akapitoprzesuw - jeśli chcesz przemieścić w dokumencie cały akapit, ustaw kursor na jego początku, naciśnij razem [Shift] i [Alt] i używaj klawiszy [Strzałka_w_górę] i [Strzałka_w_dół], żeby zmieniać położenie wybranego akapitu.
  4. Niesamowity słowoznikacz - aby skasować całe słowo, ustaw kursor na jego początku i naciśnij [Ctrl][Del].
  5. Niesamowity akapitoupiększacz - dla bieżącego akapitu stosuj klawisz [Ctrl] w następujących kombinacjach:
    • [Ctrl][1], aby ustawić pojedynczy odstęp linii;
    • [Ctrl][2], aby ustawić podwójny odstęp linii;
    • [Ctrl][5], aby ustawić odstęp linii równy półtorej linii;
    • [Ctrl][R], aby wyrównać tekst do prawego marginesu;
    • [Ctrl][L], aby wyrównać tekst do lewego marginesu;
    • [Ctrl][E], aby wyśrodkować tekst akapitu;
    • [Ctrl][J], aby wyjustować tekst akapitu.
  6. Niesamowity akapitozaznaczacz - naciśnij kombinację klawiszy [Ctrl][Shift][Strzałka_w_dół], aby zaznaczyć tekst od bieżącego położenia kursora do końca akapitu.
  7. Niesamowity wielocofacz - Microsoft Word pozwala za pomocą kombinacji klawiszy [Ctrl][Z] cofnąć więcej niż jedną zmianę w dokumencie. Naciskaj więc [Ctrl][Z] aż do uzyskania pożądanego efektu.

Na podstawie 7 Tips to Get the Most Out of MS Word.

środa, 08 sierpnia 2007
Toksyczni

Toksyczni pracownicy zamiast myśleć "Jak mogę pomóc temu klientowi?", myślą "Jak mogę pozbyć się tego klienta i zająć swoimi sprawami?"

Toksyczni pracownicy zamiast myśleć "Jak mogę uczynić mój dzień lepszym traktując tę osobę z należnym szacunkiem?", myślą "Dlaczego ta osoba nie traktuje mnie z szacunkiem, na jaki zasługuję?"

Na podstawie Toxic employees.

wtorek, 07 sierpnia 2007
Uzyskaj odpowiedź

Gdy wysyłasz do kogoś list elektroniczny z pytaniem, zapewne chciałbyś jak najszybciej otrzymać konkretną odpowiedź. Skorzystaj z poniższych wskazówek, a przekonasz się, że twoja skuteczność pozyskiwania informacji znacznie wzrośnie:

  1. Umieść adresata pytania w polu "Do:", a nie "DW:" (Do Wiadomości).
  2. Pisz tylko na jeden temat (żelazna zasada: jeden list - jeden temat).
  3. W pierwszym zdaniu napisz, o co ci chodzi.
  4. Pisz zrozumiale, krótko i zwięźle - to nie konkurs literacki.
  5. Jeśli sprawa jest pilna lub terminowa, wyraźnie to podkreśl (ale nie nadużywaj tej formy nacisku, bo odbiorcy przestaną traktować cię poważnie).

Na podstawie How to Get a Faster Response to Your E-mail.

poniedziałek, 06 sierpnia 2007
Prowadź dziennik

Oto 7 powodów, dla których warto prowadzić codzienne zapiski:

  1. Prowadzenie dziennika oczyszcza umysł.
  2. Prowadzenie dziennika sprowadza cię na ziemię.
  3. Prowadzenie dziennika przyzwyczaja do codziennego aplikowania sobie chwili wyciszenia i refleksji.
  4. Prowadzenie dziennika pomaga zaplanować następny dzień.
  5. Prowadzenie dziennika sprawia, że stajesz się wobec siebie uczciwszy.
  6. Prowadzenie dziennika pozwala utrwalić postępy, jakich dokonujesz.
  7. Prowadzenie dziennika obniża poziom stresu.

Na podstawie 7 Reasons why Journaling Makes Sense.

piątek, 03 sierpnia 2007
8 ważnych spraw
  1. Zawsze mów prawdę - szczególnie rozmawiając z samym sobą.
  2. Przed podjęciem decyzji staraj się zgromadzić najistotniejsze informacje (lecz pamiętaj, że czasami szybka decyzja jest lepsza od decyzji doskonałej).
  3. Utrzymuj dobre stosunki ze współpracownikami, swoją rodziną i sąsiadami.
  4. Inwestuj jak najwięcej swojego czasu i umiejętności w pomaganie innym.
  5. Przeglądaj listę swoich zamierzeń i wykonuj co najmniej jeden krok miesięcznie w celu ich realizacji.
  6. Pamiętaj, że umiejętność zwrócenia się do drugiej osoby z prośbą o pomoc to twoja silna strona, a nie słabość.
  7. Podejmij wyzwanie bycia lepszym z dnia na dzień.
  8. Ceń wolność i nigdy się jej nie wyrzekaj.

Częściowo na podstawie Eight Things that Really Matter.

czwartek, 02 sierpnia 2007
Konto Osobistych Wspomnień

92-letni, niewysoki, żwawy i pełen godności staruszek - jeden z tych, którzy nawet w tak sędziwym wieku codziennie rano są elegancko ubrani, uczesani i nienagannie ogoleni - przeprowadził się właśnie dziś do domu opieki. Było to konieczne, ponieważ niedawno, po 70 latach małżeństwa zmarła jego ukochana żona, a jako niewidomy potrzebował pomocy bliźnich.

Po wielu godzinach cierpliwego oczekiwania w recepcji domu opieki uśmiechnął się promiennie usłyszawszy, że jego pokój jest już gotowy. Kiedy podchodzili razem do windy, pielęgniarz obrazowo opisał mu ten pokój nie zapominając nawet o kolorze zasłonek w oknie.

"Cudownie!" - wykrzyknął staruszek z entuzjazmem godnym ośmiolatka, który dostał wymarzoną, pluszową przytulankę.

"Dziadku, chwileczkę. Przecież nie widziałeś jeszcze swojego pokoju" - pielęgniarz starał się ostudzić zapał swojego podopiecznego.

"To nie ma żadnego znaczenia, mój drogi" - odparł staruszek. - "Szczęście to wynik decyzji podjętej znacznie, znacznie wcześniej. To, czy pokój będzie mi się podobał, czy nie, nie zależy od ustawienia mebli, ale od tego, jak umeblowałem swój umysł. A ja już zdecydowałem, że będzie mi się podobało."

"Szczęście to decyzja, którą podejmuję codziennie rano, gdy się obudzę. Mam wtedy wybór. Albo spędzę cały dzień w łóżku z żalem rozmyślając o wszystkich częściach mojego ciała, które nie działają już tak, jak należy, albo wstanę i będę wdzięczny, że moje ciało jest jeszcze do czegoś zdatne. Każdy dzień to dar i tak długo, jak mogę otwierać oczy, skupiam się na tym dniu i na wszystkich szczęśliwych wspomnieniach, które zgromadziłem w ciągu swojego życia.

Starość jest jak konto bankowe. Wypłacać możesz tylko do wysokości salda. Zatem radzę ci gromadzić jak najwięcej szczęścia na tym Koncie Osobistych Wspomnień.

Na podstawie Bank account of life - A simple story about happiness Rajesha Setty.

środa, 01 sierpnia 2007
Nowa praca

Zanim zaczniesz szukać nowej pracy odpowiedz sobie na następujące pytania:

  1. Co stanowiło największą wartość w moim dotychczasowym życiu?
  2. Czy sądzę, że mój zawód będzie jeszcze istniał za pięć lat?
  3. Czym zajmuję się w swoich marzeniach?
  4. Czy, gdy wracam z pracy do domu, mam poczucie, że coś osiągnąłem?
  5. Czy mam wrażenie, że w życiu umyka mi coś istotnego?
  6. Czy spisałem swój strategiczny plan obejmujący zarówno sprawy zawodowe i osobiste?

Sformułowanie uczciwych odpowiedzi na powyższe pytania nie jest ani łatwe, ani bezbolesne, ale to warunek konieczny wyznaczenia właściwego kierunku własnych działań - w tym wyboru nowej pracy.

Na podstawie How to Look for a New Job.

Archiwum

Napisz do mnie na adres:

adres zwrotny autora


Creative Commons License

Ten utwór jest dostępny na
licencji Creative Commons
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne
.